torsdag, maj 11, 2006

Kongressande och demonstrationer

Ciao!

Min nya blog är här. Vet inte ännu hur man får bilder inklistrade, men skall nog lära mig. Livet ter sig bra-har blivit vald till SU:s vice ordförande, solen skiner och allt känns perfekt på ett sätt som bara är möjligt på våren.
Blev alltså vald på SU:s kongress i Mansela förra veckoslutet. Kongressen var super, mycket debatt, diskussioner och visioner. Just som det ska vara.
En av de mest dramatiska händelserna under kongressen var magasinbranden, som skedde medan vi kongressade som bäst. Jag är ganska förvånad över den fruktansvärt populistiska mediebevakningen som skett-både i anknytning till vappdemonstrationerna och nu detta. Rubriker som "Andreas kan ha sett vem som tände på"(Hbl) och sedan någon gratistidning i huvudstadsregionen för några dagar seda som stoltserade med att veta att polisen inte vill säga någonting är just den sortens journalistik jag börjar må illa av. Överhuvudtaget tycker jag det hela är överdramatiserat. Visst, det skedda är oroväckande, och vi måste fundera på hur vi ska hindra sådant i fortsättningen, men att måla upp det skedda som någonslags revolution är inte heller rätt. Nu hoppas jag att inte någon populistisk politiker kommer att snappa upp det skedda och börja förespråka ökad kontroll av medborgarsamhället.
Med detta vill jag inte säga att analys av situationen inte behövs. De ungdomar som ställde till med problem gjorde det inte enbart för att vara elaka-det finns alltid en underliggande orsak. Påpekas kan att beslutsfattarna nog varit medvetna om att flera unga känner sig exkluderade fån samhället och inte vet hur de skall påverka och ge upplopp åt sin frustration. Nu vore det kanske äntligen dags att på riktigt fundera på åtgärder.

1 kommentarer:

Blogger Minna Lindberg sa...

Ja, Joffe. Mediernas reaktioner på bland annat vr magasinbranden kan man nog ifrågasätta. VBL får man många gånger ifrågasätta oftare än andra finlnadssvenska tidningar...

Tack för din medverkan i kongressdebatten. Jag tycker också det blev en toppenkongress och nya FS verkar också bra. Lycka till med viceordförandet! :)

11:49 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida