onsdag, maj 31, 2006

Värdekonservatismen vann en seger i lagutskottet

Sedan igår har jag varit såpass förbannad att jag inte riktigt vet hur mycket jag ens ids skriva. Lagutskottet beslöt på Esko Ahonens(c) förslag igår att rösta om att assisterad befruktning endast ska tillåtas åt heterosexuella par. Rösterna föll 9-6 till fördel för Ahonens förslag. Två röstade blankt. Intressant är att alla kvinnor förutom en röstade mot A:s förslag. Intressant att samhället(ifall lagutskottets förslag går igenom) tar- efter att i decennier tillåtit kvinnor oberoende av sexuell läggning att få assisterad befruktning- ett steg i denna värdekonservativa riktning. Eller, snarare än att säga intressant borde man säga beklagligt och hemskt. Vilka är då argumenten för denna linje? Ett är väl att man vill bevara det heteronormativa kärnfamiljstänkandet och på någotvis försöka påstå att den representerar det ända riktiga sättet att leva. Ett annat är tydligen att det är rätt att signalera att heterosexualitet är den ända accepterade formen av sexualitet. Sedan handlar det ju helt krasst om att förneka en viss samhällsgrupps rättigheter, att placera andra än heterosexuella lägre ner i rättshierarkin. Jag hoppas att den nya generationens politiker, oberoende parti, verkar för ett mer tolerant samhälle. Jag hoppas, att vi även i Finland kunde vara kapabla att ta steg framåt istället för bakåt i dessa frågor. Snart är det riksdagsval, och alla som vill få samhället att ta steg i en mer värdeliberal riktning har ett stort ansvar då de ger sin röst.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida