torsdag, oktober 02, 2008

Valteser

Som ni säkert märkt, så kandiderar jag i kommunalvalet i Helsingfors. Minkandidatnummer är 672. Nedan står mina valteser spikade, så bekanta dig gärna med dem!

Åt dem som inte känner mig, så är jag 25 år gammal och jobbar som generalsekreterare för Unga europeér i Finland. Före det jobbade jag på Finlands Svenska Handikappförbund och Svenska Hörselförbundet. Jag har länge varit medborgarakivist och för tillfället går mycket av min min fritid åt att ordföra Finlands utrikes- och säkerhetspolitiska ungdomsgrupp samt Finlands ungdomssamarbete Allians Internationella utskott. Jag är också medlem av Finlands Flyktinghjälps styrelse. När jag inte är organisationsaktiv dricker jag gärna rödvin i gott sällskap, reser i Indien eller lagar italiensk mat.


Helsingfors, en europeisk storstad

- Tänk och agera ekologiskt - Ajattele ja toimi ekologisesti

1. Biljettpriserna på spårtrafiken ska sänkas rejält
2. Bygg tätt och högt, samt gör Kampens dyrbara kvadratmetrar grönare
3. Inför bilfria zoner och trängselavgifter

- Kulturen ska vara prioritet – Kulttuurista prioriteetti

1. Finnkinos filmmonopol garanterar inte kvalitet. En biograf som visar främst europeiska kvalitetsfilmer bör inrättas av staden med understöd av Europeiska kommissionen.
2. Biblioteken är värda mera pengar. I första hand ska resurserna riktas på att rekrytera mera personal och köpa mera skönlitteratur på flera språk.
3. Alternativ kultur ska understödas, inte motarbetas. Till exempel ska det vara möjligt att måla laglig graffiti på specifika ställen i stan.

- En stad för alla – Kaupunki kuuluu kaikille

1. Helsingfors är en mångkulturell stad. Utbildning i mångkulturalism måste ges åt stadens tjänstemän, och ökat stöd ska ges åt frivilligorganisationer vilkas målsättning är att integrera invandrare.
2. Unga med i beslutsfattandet. Ungdomar är underrepresenterade, vilket är illa för demokratin nu och i framtiden. Ett ungdomsfullmäktige med budgetmakt och representanter med förslagsrätt i stadens nämnder är ett steg framåt.
3. Ett representativt handikappråd med verklig möjlighet till påverkan skall finnas i alla kommuner, alternativt på regional nivå. Handikapprådet bör fungera som en remissinstans för alla sektorer. Handikappolitik är något som berör alla nämnder och utskott i kommunen.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej. Jag har suttit hela kvällen och försökt bekanta mig med kandidaterna i kommunalvalet i Helsingfors, och eftersom jag är nyinflyttad är det inte precis det lättaste. Det som jag gärna skulle vilja veta vad du tycker om är bostadsbristen för studerande här? Tycker du att det är något Helsingfors stad skall försöka ändra på (genom att bygga mera studiebostäder) eller tycker du de studerande skall vända sig till privata marknaden där hyrorna är så höga att man måste antingen ta studielån eller jobba på sidan om studierna? Tack på förhand!

10:26 em  
Blogger Johan Ekman sa...

Bostadsbristen är, som alla vi som köat för att få en bostad vet, stor. HOAS har 6000 studerande i bostadskö...Så får det inte vara!

Jag tror det dels gäller att sälja tomtmark billigare åt HOAS så att fler studiebostäder kan byggas till ett billigare pris. Det jag överlag tycker Helsingfors stad ska göra är att bygga ordentligt med hyresbostäder åt invånarna - det är illa ur en både social och ekonomisk synvinkel att folk inte hittar eller har råd att bo i Helsingfors.

I princip tycker jag att en studerande ska ha möjlighet att studera på heltid, eftersom det är en investering både för den studerande och för samhället som helhet.

6:40 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida