fredag, augusti 24, 2007

Aktivera Europa

Gordon Brown tycks finna sig i en återvändsgränd gällande EU:s nya grundfördragstext. På hemmaplan i Storbritannien är rösterna som kräver en folkomröstning allt fler. Slutresultatet skulle med största sannolikhet vara ett nej, och då skulle EU garanterat befinna sig i en besvärlig situation. Hur borde man förhålla sig?

Senaste söndag pratade jag bland annat om folkomröstningar i EU på Finlands Europaungdoms seminarium-jag vidhöll att det bästa alternativet gällande grundfördraget skulle ha varit att organisera en europeisk folkomröstning i samband med europaparlamentsvalet 2009. Nu har EU ledarna gått förbi Frankrikes och Hollands folkomröstningar och försökt parera en eventuell Brittisk genom att komma med ett nytt fördrag som i princip innehåller samma viktiga ingredienser som den tidigare versionen. Jag upplever det viktigt för EU att ha ett grundfördrag, och jag är medveten om att folkomröstningar kan äventyra federalismens framfart. Samtidigt tror jag att den rådande "pragmatiska" linjen inte kommer att vara hållbar i längden. EU-beslutsfattarnas sätt att spela med grundfördraget var menat att stärka EU men tyvärr tror jag att EU löper en risk att falla ihop innifrån om inte medborgarna aktiveras i beslutsprocesserna. Det är naturligtvis så att folkomröstningsinstitutet skall användas mer sparsamt än slösaktigt, men för tillfället är vi på en bana som endast ökar misstron och okunskapen om EU bland folket.

1 kommentarer:

Blogger Ralf Grahn sa...

Johan, i grunden handlar det om att välja meborgarnas union framom regeringarnas, men problemet är att det kräver regeringarnas (enhälliga) medverkan.

Du kan läsa mera på http://grahnlaw.blogs.fi

Hälsningar
Ralf Grahn

9:35 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida