måndag, september 11, 2006

Polisens lilla uppvisning

Poliscirkusen har fått gå på full rulle i Helsingfors. Vid sidan om att garantera toppledarnas säkerhet på ASEM6-mötet har man fösrsökt visa vad den finska polisen går för. I bakgrunden finns säkert den urartade Euromayday-demonstrationen och det förhållandevis lilla kaoset vid magasinen(jag vill påminna om att det sist och slutligen inte var någon som tände på...) då den finska polisen var handfallen pga sin minimala träning i att handskas med dylika situationer. Nu har man velat visa att man minsann kan klå upp lite anarkister. Statsminister Vanhanen ansåg i söndagens hbl att polisens agerande var väl grundat. Nå, jag vet inte om:

a) inringade av demonstranter och åskådare är speciellt produktivt eller ens lagligt. I Göteborg gick polisen in för inringningstaktiken vilket ledde till kaos av sällan skådad art. Nu var det visserligen tur att demonstranterna var såpass få och att få lät sig provoceras.

b) det är motiverat att fotografera och kräva identitetsbevis av folk utan någon egentlig grund. Dataombudsman Reijo Aarnio har bett om en utredning vilket visar att vi fortfarande lever i en Nordisk demokrati.

c) den mängd våld som synbarligen användes för att gripa demonstranterna var riktigt nödvändig.

Jag orkar knappt skriva att jag inte accepterar våldsamma demonstranter- men det anses väl passande. Jag anser också att organisatörerna av demonstrationen marknadsförde sig på ett löjligt och provocerande sätt, redan namnet är ju en invit till polisvåld. Hur som helst anser jag att polisens respons på Smash Asem-demonstrationen var oproportionerlig och fånig. Den kulminerade en period i Helsingfors historia då man inte riktigt förstått om man lever i en kontrollstat eller en liberal demokrati i Norden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida