måndag, juni 12, 2006

Sommarens första match

Nu har VM i fotboll börjat även för min del. De första matcherna missade jag pga partidag, så har inte riktigt kommit in i feelisen ännu. Jag har mest följt med diskussionen om prostitutionscirkusen som väntas äga rum under turneringen. Hbl rapporterade i Söndagsbilagan om ämnet, bla var en prostituerad som uggav sig ha 30 000 kunder i månaden intervjuad. Idag har dock turneringen alltså kommit igång för mej med- inte precis något festligt i stil med Brasilien-Holland, nej det var frågan om thrillern Australien-Japan.

Partidagen då? Som säkert de flesta noterat, vann Steffi Wallin överlägset i partiordförandevalet. Etablissemangets kandidat, säger många-b.la Björn Månsson i dagens Hbl-ledare. Jag skulle kanske snarare säga att Steffi var partiets kandidat. Det överväldigande stöd han fick är ett tecken på hans förmåga att samla en rörelse, vars medlemmar i många frågor har en totalt motsatt åsikt. Två frågor SU lyfte fram på partidagen var Adoptionsrätt åt homosexuella, samt könsneutral äktenskapslagstiftning. Våra förslag gick inte igenom denna gång, men som jag ser det är det frågan om en process som tar lite tid. I sinom tid kommer attityderna att förändras ifall vi och andra orkar kämpa. Det viktiga är att diskutera, det måste kommas ihåg att tystnad också är en form av maktutövning. Det får inte skapas en atmosfär där man inte vågar lyfta upp även känsliga frågor, hur mycket press de konservativa än sätter på dem som de uppfattar som "radikala". Hur som helst är jag säker på att Wallin kommer att klara av att leda SFP på bästa möjliga sätt. Segertalet var ett ypperligt bevis på att partiet fått en ledare som har retorisk talang och som är ett trovärdigt ansikte utåt.

Just det, Australien vann med 3-1. Det var landets första VM-seger någonsin, lärde jag mig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida