fredag, oktober 27, 2006

Min nästa valkampanj-Eller varför jag vill bli Påve

Idag är det definitivt, om ni ursäktar utrycket, kustjägarväder. Det enda nyttiga med min militärtjänstgöring var nog att jag uppskattar att vara inne mer än tiden före militären.
Ganska skönt att sitta hemma och läsa om vatikanstatens politiska och juridiska system istället för att kräla i Syndalen.

Jag är sedan länge facinerad av den katolska kyrkan, speciellt av påveämbetet. Kanske detta beror på att jag blivit välsignad ex cathedra av gud, dvs påven Johannes paulus II, när jag var ca 4 år gammal. Jag funderade ganska mycket i Rom på hur man skulle borda bete sig för att bli påve. Min flickvän, som är mer insatt i teologi och religionsvetenskap än jag, sade att det nog inte skulle bli det lättaste eftersom

1. Jag inte är katolik
2. Jag knappast vill leva i celibat

Sedan kunde man ju fråga sig varför jag överhuvudtaget skulle vilja bli det.

Mina studier i kväll var inte förgäves. Jag lärde mig nämligen i dag att jag endast behöver uppfylla det första av de ovannämnda kriterierna för att bli vald till Pontifex Maximus. Vilken som helst katolsk man kan bli vald. Celibatet kan man också undgå eftersom celibatet inte är dogma: bestämmelsen om celibatet kom nämligen på 1200-talet och det finns en lång lista påvar som varit sexuellt aktiva. Däribland Sankt Peter själv. Jag skulle gärna ta namnet Peter II när jag blir vald, men detta är enligt lag inte möjligt. Peter är det enda namnet en nybliven påve inte får välja(Vilket i sig är intresant eftersom påven har absolut makt i allt annat, och kan enligt dogma inte ha fel)l. Jag tror det skulle kunna bli Innocente(Innocente II var förövrigt även han sexuellt aktiv).

Den stora frågan är ju sedan naturligtvis varför jag skulle vilja bli påve. En bra orsak är att påven har otrolig makt. År 1870 blev påvens auktoritet dogmatiskt definierad. Den engelska översättningen av det som kallas Dogmatic Constitution of the Church of Christ säger:

The Dogmatic Constitution's second chapter, "On the permanence of the primacy of blessed Peter in the Roman pontiffs", states that (s.1) "that which our Lord Jesus Christ [...] established in the blessed apostle Peter [...] must of necessity remain forever, by Christ's authority, in the church which, founded as it is upon a rock, will stand firm until the end of time," that (s.3) "whoever succeeds to the chair of Peter obtains by the institution of Christ Himself, the primacy of Peter over the whole church", and that (s.5) "if anyone says that it is not by the institution of Christ the Lord Himself (that is to say, by divine law) that blessed Peter should have perpetual successors in the primacy over the whole church; or that the Roman pontiff is not the successor of blessed Peter in this primacy: let him be anathema."

Anathema betyder bannlyst.

Sedan skulle man få ändra på kyrkans dogma och tex. tolka Guds budskap så att preventivmedel är nödvändiga, bla. för att minska HIV/AIDS spridning i Afrika. Detta är väl flera inflytelserika katoliker överäns om, men den Heliga stolen lever lite i sin egen värld. Och det är inte så konstigt: om ens arbetsplats skulle vara st Peterskyrkan kan det nog hända att man skulle överväldigas så att resten av världen mest skulle framstå som jobbig och trivial.

Nu är det dags att börja lobba.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida