fredag, november 24, 2006

Köp ingenting dagen

Idag är det Köp inget dag i världen. I Finland organiseras dagen av ett antal organisationer, däribland SU.

Själv har jag fungerat som chefredaktör för Köp ingentig dagens tidning Elämys-Upplevelse, som finns i pdf format på http://alaosta.fi/bnd/?sivu=viihde.

Tanken med Köp inget dagen är att få människor att kritiskt bedöma sina konsumtionsvanor. Vi vet alla, att dagens konsumtionsvanor i västvärlden inte är hållbara för planeten.
Marknadskrafterna skapar en illusion hos konsumenten att lyckan är beroende av någon pryl eller produkt. I tvättmedelsreklamen ser vi en lycklig familj, men om vi tänker efter är det knappast tvättmedlet som gör familjen lycklig.
I stället för att konsumera saker kan vi kanske oftare konsumera upplevelser. En filmkväll är säkert mer givande än en shoppingrunda, eller?

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Unohdin koko päivän... Mutta ostin silti ainoastaan yhden tuotteen. Mansikkakuohuviiniä. Sehän on tavallaan kokemus eikä tavara?

11:04 em  
Blogger Johan Ekman sa...

Kelpaa kyllä kokemukseksi. Kiitos viimeisestä, tuli melko pitkä kotimatka Simolle ja mulle.

2:49 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida