torsdag, december 07, 2006

Den regniga huvudstaden

Så var Bryssel och självständighetsdagen avklarade. Resan gick bra och en lite lustig detalj var att Kari Rajamäki åkte med samma flyg som jag. Lustigt eftersom jag i mina senaste blog-inlägg haft en del att kritisera gällande inrikesministeriets politik. Där skulle jag ha haft min changs att klargöra mina synpunkter direkt åt Kari, men det gjorde jag ju inte. Istället litar jag på att han aktivt läser min blog.

Brysel var ok men regnigt, som vanligt. Hotellet European Youth Forum brukar anlita är för övrigt ett skumt ställe. I taket finns en enorm spegel, och madrasserna är omgivna av plast. Nice.
Själva tillfället i Europaparlamentet förlöpte bra. Det handlade alltså om att öka förutsättningarna för frivilligarbete och stödandet av organisationer som fungerar på basen av frivillighet. Tillfället var organiserat av liberalernas Marian Harkin och grönas Gisela Kallenbach. Själv försvarade jag i mitt anförande Veikkaus och poängterade att de finska ungdomsorganisationernas finansiering baserar sig på pengarna från spelmonopolet. Det kändes aningen nationalistiskt och i princip tycker jag ju inte om monopol, men till exempel i detta fall kan man fråga sig om den fria marknaden ska få köra över hela tredje sektorn i Norden.

I parlamentet nåddes jag av nyheterna om att riksdagen ratificerat det konstitutionella fördraget trots motstånd från bland andra Vänsterförbundet. En bra dag för Europa, detta visar att integrationsviljan fortfarande finns trots fransmännens och holländarnas nationalism.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida