fredag, december 08, 2006

En europacentrerad verklighet

I går var det Demarinuorets julglögg i Hagnäs, varifrån jag rusade till Tölö för att äta middag med en delegation från All China Youth Federation som befinner sig som Allians gäster här i Finland. All China Youth Federation är lite som Allians i Finland, förutom att de har mellan 200 och 300 miljoner personmedlemmar - ungefär hälften av Europas befolkning - och organisationsstrukturen är lite annan. Jag frågade deras chef för det internationella departementet hur många som jobbade där. Svaret var att de tyvärr inte är så många, endast trettiofem heltidsanställda. Sedan är det så att alla lagliga ungdomsorganisationer måste vara medlemmar i takorganisationen.

Våra gäster var ytters trevliga och visste massor om Europeisk och även Nordisk politik och historia. Jag kände mig tämligen okultiverad eftersom jag inte är lika insatt i Kinas historia. I Europa lever vi ofta i en konstruerad verklighet där vi fortfarande placerar Europa mitt på världskartan och tror att resten av världen cirkulerar omkring oss. Förutom USA som svävar litet ovanför. Till en del vill jag skylla på vårt utbildningssystem, men mycket handlar också om till exempel media och litteratur - bilden som förmedlas har sin utgångspunkt i Europa. Sedan stoltserar vi med vår oövervinnerliga demokrati, kultur och mänskliga rättigheter utan att riktigt tänka på hur stor världen egentligen är.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida